FANDOM

Logo TVP1 z lat 1970-1976

TVP1 (Program Pierwszy Telewizji Polskiej, potocznie Jedynka, do 23 lutego 1992 oficjalny skrót TP1, do 2 października 1970 TVP) – polska publiczna stacja telewizyjna i zarazem najstarsza ogólnopolska stacja telewizyjna, utworzona 25 października 1952, zaś 1 września 1958 utworzono wspólne pasmo ośrodków regionalnych w Łodzi, Katowicach i w Warszawie[1].

W Wigilię TVP1 nadawała 20 lat, czyli od 1992 do 2012 roku wyłącznie jedyny w tym dniu w Telewizji Polskiej charytatywny blok reklamowy, zwany Reklama Dzieciom. Nadawany był przed głównym wydaniem Wiadomości[2][3]. Obecnie akcja ta jest prowadzona w Boże Narodzenie (I dzień Świąt) po wiadomościach. Od 2013 roku, gdy charytatywny blok reklamowy jest w 1 dzień Bożego Narodzenia, to w Wigilię są normalnie emitowane reklamy.

Historia TVP1 Edytuj

  • Kanał rozpoczął nadawanie 25 października 1952.
  • Początkowo stacja nazywała się TVP, od 2 października 1970 do 1976 TVP1, od 1976 do 24 marca 1992 TP1, a od 24 marca 1992 ponownie TVP1, którego nazwa programu trwa do dziś.
  • 1 stycznia 1958 powstał Dziennik Telewizyjny, zastępując, istniejące od 1956 roku, Wiadomości Dnia. W 1989 roku Dziennik Telewizyjny zastąpiły Wiadomości TVP1[4]. Drugą ważną propozycją były wówczas obok niego filmy fabularne i spektakle Teatru Telewizji (emitowanego od listopada 1953).
  • Od lat 60. kanał specjalizował się w kulturze i rozrywce (to właśnie na tym programie swoją premierę miała m.in. Wielka gra). Jeszcze na początku obecnego stulecia (i przez kilka kolejnych lat) stacja była niemal na równi z bratnią Dwójką w dziedzinie produkcji programów kulturalno-rozrywkowych i teleturniejów, obecnie produkcja tego typu audycji jest mocno ograniczona (seriale oraz Jaka to melodia?).
  • Do najważniejszych magazynów publicystycznych należą: Forum, Prosto w oczy, Debata, Sprawa dla reportera Elżbiety Jaworowicz. Wcześniej nadawano także W centrum uwagi, zastąpione przez Monitor Wiadomości, a obecnie przez wieczorne wydanie czołowego programu informacyjnego TVP1. Oprócz Wiadomości charakter serwisu informacyjnego ma także Teleexpress, wyróżniający się przede wszystkich znacznie luźniejszą formułą.
  • Dziś antenowy czas wypełniają seriale telewizyjne produkcji polskiej i zagranicznej, programy dla dzieci (Domowe Przedszkole, Mama i ja, Ciuchcia, Tik-Tak, Bajeczki Jedyneczki, Jedyneczka, Budzik (aczkolwiek ostatnia Wieczorynka została wyemitowana 30 sierpnia 2013)), oraz filmy przyrodnicze i dokumentalne.
  • Dużo miejsca antenowego zajmują festiwale muzyczne, m.in. festiwal Eurowizji, Festiwal Polskiej Piosenki w Opolu, a do 2004 roku także festiwal w Sopocie.
  • 31 maja 2012 – rozpoczęcie regularnej, oficjalnej emisji TVP1 w standardzie HD pod nazwą TVP1 HD[5]; szczegóły niżej, w sekcji TVP1 HD

Rozpoczęcia dnia Edytuj

  • wrzesień 1958 - 1979 - o 18:00 (w weekendy - o 17:00)
  • 1979 - listopad 1989 - o 8:00
  • listopad 1989 - marzec 1992 - o 7:00 (w weekendy - o 8:00)
  • marzec 1992 - do dziś - o 6:00

Zakończenia dnia Edytuj

  • wrzesień 1958 - 1968 - o 20:30
  • 1968 - 1979 - o 22:00
  • 1979 - grudzień 1985 - o 00:00
  • grudzień 1985 - marzec 1992 - o 00:50
  • marzec 1992 - 2002 - od 0:30 do 3:30
  • 2002 - 2005 - od 2:00 do 4:00
  • 2005 - wrzesień 2010 - od 1:00 do 5:30
  • wrzesień 2010 - do dziś - emisja 24-godzinna (z wyjątkiem 5-30-minutowej przerwy w godzinach rannych)
  • luty - wrzesień 2011 - o 2:00 (tylko sygnał analogowy)

Dyrektorzy TVP1 Edytuj

Programy informacyjno-publicystyczne Edytuj

Telewizyjna Jedynka od początku miała charakter informacyjno-publicystyczny.

W latach 50. rozpoczęto nadawanie pierwszych serwisów informacyjnych, z których wywodził się nadawany w czasach PRL Dziennik Telewizyjny (przekształcony w 1989 roku w Wiadomości). Oprócz Wiadomości charakter serwisu informacyjnego ma także od 26 czerwca 1986 Teleexpress, wyróżniający się przede wszystkim znacznie luźniejszą formułą.

Do najważniejszych magazynów publicystycznych należą obecnie: Po prostu Tomasza Sekielskiego, Sprawa dla reportera Elżbiety Jaworowicz, Polityka przy kawie (poranna rozmowa polityczna, prowadzą m.in.: Małgorzata Serafin i Justyna Dobrosz-Oracz). Wcześniej nadawano takie programy jak: Forum (obecnie w TVP Info), Kto za to zapłaci?, Na pierwszym planie, W centrum uwagi, Monitor Wiadomości, Z refleksem, Debata, Gość Jedynki i wiele innych.

Organizacja imprez masowych Edytuj

Na antenie TVP1 można obejrzeć m.in. Krajowy Festiwal Piosenki Polskiej w Opolu, Konkurs Piosenki Eurowizji, a do sierpnia 2004 także Sopot Festival. Ponadto pojawiają się także relacje z Lidzbarskich Wieczorów Humoru i Satyry.

Transmisje sportowe Edytuj

TVP1 transmituje m.in. mecze T-Mobile Ekstraklasy (4 najważniejsze mecze w sezonie i magazyn ze skrótami wszystkich spotkań), Puchar Świata w skokach narciarskich (z udziałem Kamila Stocha), wyścig kolarski Tour de Pologne, Mistrzostwa Świata i Europy w lekkoatletyce oraz relacje z igrzysk olimpijskich. Od sierpnia 2012 (po sześciu latach nieobecności na antenie TVP1) można oglądać wybrane mecze Ligi Mistrzów UEFA i mecz o Superpuchar UEFA[9].

2 września 2012 poinformowano, że TVP nie będzie transmitować meczów polskiej reprezentacji w piłce nożnej, gdyż nie doszło do porozumienia z firmą SportFive, która sprzedaje prawa transmisyjne z ramienia PZPN. Pierwsze mecze eliminacyjne do Mistrzostw Świata 2014, które Polska rozegrała z Czarnogórą i Mołdawią, można było zobaczyć w usłudze Pay-per-view na wybranych platformach cyfrowych oraz w sieciach kablowych. Jednak 24 września poinformowano, że firma SportFive zredukowała swoje wymagania w stosunku do TVP, a to oznacza, że następne mecze już zobaczymy w TVP1. Umowa została podpisana do czerwca 2014 , jednak TVP straciła wyłączność na transmisje meczów reprezentacji Polski, gdyż prawa do transmisji meczów nabył też konkurencyjny nadawca Polsat, który od tego momentu pokazuje mecze kadry narodowej na antenach sportowych Polsatu: Polsacie Sport i Polsacie Sport HD. Jednak 10 grudnia 2013 Polsat nabył wyłączne prawa do transmisji meczów na lata 2014-2017, co oznacza, że kadra znika z ramówki TVP. Wyłącznie na antenach Polsatu widzowie zobaczyli eliminacje i turniej finałowy EURO 2016 oraz kwalifikacje do MŚ 2018 w Rosji, a także spotkania reprezentacji Polski. Za prawa transmisyjne do tych wydarzeń Polsat zapłacił 35 mln euro (czyli ok. 145 mln złotych). Na antenie TVP1 można było obejrzeć wszystkie spotkania reprezentacji Polski podczas Euro 2016, a także mecz otwarcia, ćwierćfinały, półfinał i finał. TVP1 posiada też prawa do transmisji wszystkich spotkań reprezentacji Polski od listopada 2017, oraz prawa do Euro 2020 i Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej 2018.

Logo TVP1 Edytuj

Do 1 października 1970 w Polsce był tylko jeden program telewizyjny, więc do oznaczenia anteny używano albo ówczesne logo Telewizji Polskiej, albo ówczesne logo ośrodka regionalnego TVP. Pierwsze trzy oznaczenia nie były używane stale w czasie programów. Używano ich tylko podczas identów TP1 i zapowiedzi omawianych programów dnia. Dopiero w połowie 1992 stacja rozpoczęła testowe nadawanie programów z logo (wówczas czwartym), które znajdowało się w prawym górnym, prawym dolnym lub lewym górnym rogu ekranu (używano również samej cyfry "1"). Regularną emisję programu z logo w prawym dolnym rogu ekranu stacja zaczęła 19 kwietnia 1993. W połowie maja 1993 zostało ono przeniesione w prawy górny róg ekranu, gdzie znajduje się do dziś. Przez krótki czas znajdowało się również w lewym górnym rogu ekranu (podczas Wiadomości, gdy prezenter siedzi po lewej stronie, w niektórych programach w 1993 i 1994 roku, programie muzycznym "Letnie eMTiVi" emitowanym latem od 1992 do 1994 roku, który retransmitował teledyski z MTV, niektórych transmisjach Anioła Pańskiego z Watykanu oraz transmisjach sportowych). Pierwotnie (do czerwca 1993) logo nie było emitowane w czasie trwania programów informacyjnych.

Lata Opis Ilustracja
2 października 1970 – 1976 Czarny napis TVP oraz ogromna, czarna cyfra 1 w białym tle.
Logo TVP1 z lat 1970-1976
1976 – 31 grudnia 1980 Charakterystyczne logo TP (Telewizji Polskiej) – litery T i P były połączone w naturalny sposób w biało-czerwonym kolorze z czarnymi podpisami (górny: Telewizja Polska; dolny: Program 1).
Logo TVP1 z lat 25 października 1952 - 23 grudnia 1985
1 stycznia 1981 – 22 grudnia 1985 Czerwony napis TELEWIZJA POLSKA znajdujący się na górze, na dole wielka czerwona cyfra 1 przy której po lewej stronie napisany na ukos mały, czerwony napis PROGRAM. Tło jest beżowe.
Telewizja Polska Program 1 - 1980
23 grudnia 1985 – 1 marca 1992 Wygląda jak logo TP2 z lat 1987-1992, ale trzy człony układają się tak: "TP" ("P" ma dwa człony, przy czym pierwszy wygląda jak "Jedynka (1)").
Logo TP1 z lat 1985-1992
2 marca 1992 – 6 marca 2003 Napisy "TVP" w kwadratach krystalicznych i w kwadracie charakterystyczna cyfra "1". (Od połowy 1992 na wizji: do 2 marca 1993 emisja testowa – różne kształty, od 3 marca do 18 kwietnia 1993 wąskie na czarnym tle, od 19 kwietnia do 30 kwietnia 1993 szerokie w czarnej obwódce, od 15 maja 1993 bez obwódki: do 11 czerwca 1993 wąskie, od 12 czerwca 1993 do 6 marca 2003 szerokie).
TVP1 logo 1992-2003
7 marca 2003 – do dziś Logo zainspirowane poprzednim (ponownie zwężone) i cyfra "1" na niebieskim tle.
Logo TVP1 od 2003 do dziś

Tymczasowe zmiany logotypu Edytuj

Do tej pory logo TVP1 było kilkanaście razy zmieniane z okazji świąt:

TVP1 ma też w dorobku loga okolicznościowe pokazywane wiosną i jesienią w formie zapowiedzi nowości programowych anteny.

Programy TVP1 Edytuj

Seriale: Edytuj

Moda na sukcesKlanPlebaniaSąsiedziBulionerzyKrólowie śródmieściaDwie strony medaluSfora4400Warto kochaćOrzełDoctor WhoFaceci do wzięcia,Szatan z siódmej klasy

Informacyjne: Edytuj

WiadomościTeleexpresMy, wy, oni

Magazyny: Edytuj

Kawa czy Herbata?AgrobiznesNa celownikuTeleranekMiędzy ziemią, a niebemTrend'owaciPotrafisz

Dla dzieci: Edytuj

TeletubisieJedyneczkaZiarnoWieczorynkaDomisieBudzikDomowe Przedszkole

Rozrywka: Edytuj

5-10-15Od przedszkola do OpolaSekrety rodzinneJaka to melodia?

Publicystyka: Edytuj

Wywiad i OpinieKwadrans po ósmejSprawa dla reporteraNa celownikuRingZ refleksemPolacyMisja specjalnaProgram firmowy

Inne: Edytuj

TelezakupyBył taki dzień

TVP1 HD Edytuj

10 stycznia 2011, na platformie cyfrowej "n", pod nazwą TVP1 HD rozpoczęto nieoficjalną, testową emisję kanału TVP1 systemie HD w rozdzielczości 1080i.

17 kwietnia 2012 rozpoczęło się wewnętrzne testowanie systemów emisyjnych kanału.

31 maja 2012 oficjalnie rozpoczęto regularną emisję kanału TVP1 HD w ramach pierwszego multipleksu naziemnej telewizji cyfrowej[5]. Tego samego dnia rozpoczęto także regularny przekaz satelitarny[10]. 1 czerwca 2012, program TVP1 HD stał się dostępny w sieciach telewizji kablowych[5]. 15 lutego 2014 program TVP1 HD został przeniesiony do trzeciego multipleksu naziemnej telewizji cyfrowej. Ramówka TVP1 HD nie różni się od tej w TVP1.[11].

Parametry techniczne Edytuj

ID: TVP1 HD
SID: 1
Rozdzielczość obrazu: 1920 × 1080 (i)
Przepływność obrazu: 2,24 – 4,2 Mbit/s (zmienna)
Jakość dźwięku: 160 kbit/s stereo MPEG, 256 kbit/s stereo/5.1 E-AC3, audiodeskrypcja 96 kbit/s E-AC3[12]

Operatorzy satelitarni i sieci kablowe, jeśli mają dostęp do transmisji światłowodem od TVP, otrzymają tą drogą przekaz o stałej jakości 12 Mbit/s (obraz + dźwięk + dodatki – łącznie) i w jaki sposób będą go retransmitować – zależy już tylko od nich i dostępności wolnych pojemności (można spodziewać się, że na satelicie w ramach platform jakość nie będzie aż tak wysoka z uwagi na skromne możliwości wysupłania pojemności)[12].

28 kwietnia 2014 na multipleksie 1 TVP1 w wersji SD przestał być nadawany i ustąpił miejsca Fokus TV. Mimo to jest nadal dostępny w sieciach satelitarnych i telewizjach kablowych.

Logo TVP1 HD Edytuj

10 stycznia 2011 – 31 maja 2012 Logo TVP1 a obok dwa czerwone prostokąty z literami "H" i "D". (Logo było używane tylko w reklamach, oraz w dekoderach telewizji n, TVP nigdy nie stosowała takiego logo na swoim kanale publicznym i na stronie internetowej.)
Logo TVP1 HD z lat 2011-2012
31 maja 2012 o godzinie 17:00 – do dziś Niebieskie, prostokątne pole zostało wydłużone w poziomie, w prawą stronę. Po prawej stronie cyfry "1" w niebieskim, gradientowym polu, pojawiły się dwa białe prostokąty z wielkimi niebieskimi literami "H" i "D"; prostokąty są niższe od cyfry "1" i ich górne boki znajdują się na poziomie górnego końca cyfry "1".
Logo TVP1 HD z lat 2012-obecnie

Lektorzy Edytuj

Obecnie Edytuj

Dawniej Edytuj

Click here for logos here